ﻟﻨﺰ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺍﺟﺰﺍء ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ عکاسی ﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﮑﺎﺱ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺗﺠﻠﯽ ﺧﻼﻗﻴﺖ ﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﻣﻴﺪﻫﺪ.ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻫﺎی ﺍﺻﻠﯽ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی SLR ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺘﻨﻮﻉ ﻟﻨﺰﻫﺎ، ﺑﺎ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎی ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﻭ ﺑﻴﺸﻤﺎﺭی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﮑﺎﺱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮی ﯾﺎﺭی ﻣﻴﺪﻫﺪ. ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی ﮐﻤﭙﺎﮐﺖ ، ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ ﻣﺤﺪﻭﺩﯾﻬﺎی ﺑﺴﻴﺎﺭی ﮐﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﻟﻨﺰ ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﻴﻬﺎی ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﯾﺎﻓﺮﺍﮔﻢ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺩﺭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺣﺎﺻﻠﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺍﺭﺩ.
ﻟﻨﺰ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍی ﺍﺯ ﻋﺪﺳﻴﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﻅﻴﻔﻪ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺮ ﺭﻭی ﻓﻴﻠﻢ ﯾﺎ ﺣﺴﮕﺮ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻋﮑﺲ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﻪ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻟﻨﺰ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻫﺮ ﻟﻨﺰ ﺗﻮﺳﻂ ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﺪﺍﺩ ﻣﻌﺮﻑ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻟﻨﺰ ﻭ ﻋﺪﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﻌﺮﻑ ﺑﺎﺯﺗﺮﯾﻦ ﺩﯾﺎﻓﺮﺍﮔﻢ ﻟﻨﺰ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻭﺑﺮﺭﺳﯽ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﺍﯾﻨﺪﻩ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺩﯾﺎﻓﺮﺍﮔﻢ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺁﻥ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
فاصله کانونی (Focal Length)
ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ، ﻣﻌﺮﻑ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﻟﻨﺰ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ ﺑﻄﻮﺭﯾﮑﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﻋﺪﺩ ﺁﻥ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻟﻨﺰ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﺑﺎﺯﺗﺮی ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎﺻﻄﻼﺡ ﻭﺍﯾﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﭼﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺪﺩ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﻟﻨﺰ ﺗﻨﮕﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ ﻟﻨﺰ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﻠﻪ ﺳﻮﻕ ﻣﻴﺎﺑﺪ.
فاصله کانونی در حقیقت فاصله نقطه همگرائی نور عبور کرده از لنز و سنسور دوربین می باشد، که در عکس بالا به خوبی قابل مشاهده است.
ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻫﺎی ﺯﯾﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﻴﺪ. ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﭼﻨﺪ ﻟﻨﺰ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﮑﻠﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﺑﻴﺪ ﮐﻪ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﯾﮏ ﻟﻨﺰ ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﯾﮏ ﻟﻨﺰ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺑﺎﺯ (ﻭﺍﯾﺪ ﺍﻧگل)۱۸ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی، ﻣﺤﺪﻭﺩﺗﺮ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻨﺰﻫﺎی ﺯﻭﻡ ﺑﻪ ﻟﻨﺰﻫﺎﯾﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺑﺮﺍی ﻣﺜﺎﻝ ﻟﻨﺰ ۲۰۰-۱۸ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﻓﺼﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽاﺵ ﻣﺎﺑﻴﻦ ۱۸ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ﺗﺎ ۲۰۰ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻨﺰﻫﺎﺭﺍ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﻟﻨﺰﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﺯ (ﺍﻭﻟﺘﺮﺍ ﻭﺍﯾﺪ)، ﻭﺍﯾﺪ ، ﻧﺮﻣﺎﻝ، ﺗﻠﻪ ﻭ ﺳﻮﭘﺮﺗﻠﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻴﮑﻨﻨﺪ.
نوع لنز | فاصله کانونی | کاربرد اصلی |
---|---|---|
اولترا واید – Ultra Wide Angle | کمتر از ۲۱ میلیمتر | مناظر طبیعی، ساختمان ها(عکاسی معماری) |
واید – Wide Angle | ۲۱ تا ۳۵ میلیمتر | ﻣﻨﺎﻅﺮ ﻁﺒﻴﻌﯽ، ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻄﻬﺎی ﮐﻮﭼﮏ |
نرمال – Normal | ۳۵ تا ۷۰ میلیمتر | ﺍﮐﺜﺮ ﮐﺎﺭﺑﺮﻳﻬﺎی ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ |
تله متوسط – Medium Telephoto | ۷۰ تا ۱۳۵ میلیمتر | چهره (پرتره) |
تله – Telephoto | بیش از ۱۳۵ میلیمتر | ﻭﺭﺯﺷﯽ ، ﺣﻴﺎﺕ ﻭﺣﺶ ، ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﻭ… |
ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی SLR ﻓﻴﻠﻤﯽ(ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی ۳۵ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی) ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺍﺻﻠﯽ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﺑﮑﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﺻﻠﯽ ﻋﮑﺎسی ﻁﯽ ﺳﺎﻟﻬﺎی ﻁﻮﻻﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﮐﺜﺮ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﯾﮏ ﺫﻫﻨﻴﺖ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩی ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﻟﻨﺰ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﺁﻥ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﻄﻮﺭﯾﮑﻪ ﺍﮐﺜﺮ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﻣﻴﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺜﻶ ﻟﻨﺰ ۲۸ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﭼﻪ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪی ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻋﻤﻼ ﭼﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎﯾﯽ ﻣﻴﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی ﺩﯾﺠﻴﺘﺎﻝ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺣﺴﮕﺮ ﺧﺎﺹ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، ﭼﻨﻴﻦ ﺫﻫﻨﻴﺘﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﻟﻨﺰﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻟﻨﺰ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی SLR ﻓﻮﻝ ﻓﺮﯾﻢ (35 ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی) ﻣﯽ ﺳﻨﺠﻨﺪ.
ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺯﯾﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﻴﺪ. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺑﻴﻨﻴﺪ ، ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺣﺴﮕﺮ، ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﻟﻨﺰ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻴﺪﻫﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﻪ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﯾﮏ ﻟﻨﺰ ﺧﺎﺹ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺁﻧﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﻟﻨﺰ ﺭﻭی ﭼﻪ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺑﺎ ﭼﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺣﺴﮕﺮی ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻴﺘﻮﺍﻧﺪ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮﺍی ﻣﺜﺎﻝ ﯾﮏ ﻟﻨﺰ ۱۷ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺭﻭی ﻓﺮﺿﺂCanon EOS 400 D ﮐﻪ ﺣﺴﮑﺮ ﺁﻥ APS-C size ﺑﺎ ﻗﻄﻊ 1.6X ﺍﺳﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ، ﻫﻤﺎﻥ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺍی ﺭﺍ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻟﻨﺰ ۲۷ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﺑﺮ ﺭﻭی ﯾﮏ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻓﻮﻝ ﻓﺮﯾﻢ (CANON EOS 5D ﻭ ﯾﺎ NIKON D3) ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﻴﮑﻨﺪ. (27 = 1.6 ×17) ﻭ ﯾﺎ ﭼﻨﺎﭼﻪ ﻟﻨﺰی ﺑﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ۱۷ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﺭﻭی ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﭙﻮﺱ E-410 ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺁﻥ “3/4 ﺑﺎ ﻗﻄﻊ 2X ﺍﺳﺖ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﻮﺩ ، ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪی ﻣﻌﺎﺩﻝ ﯾﮏ ﻟﻨﺰ ۳۴ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﺭﺍ پوشش می دهد. (۱۷ × ۲ = ۳۴)
ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی ﮐﻤﭙﺎﮐﺖ ﻧﻴﺰ ﻭﺿﻊ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻣﻨﻮﺍﻝ ﺍﺳﺖ. ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻫﺎی ﮐﻤﭙﺎﮐﺖ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺣﺴﮕﺮﺷﺎﻥ ﺑﻴﻦ ۷/۱ ﺗﺎ ۴/۱ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺣﺴﮕﺮ ﯾﮏ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻓﻮﻝ ﻓﺮﯾﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍی ﻣﺜﺎﻝ ﻟﻨﺰ ۷.۸ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﮐﻤﭙﺎﮐﺘﯽ ﮐﻪ ﺣﺴﮕﺮ ﺁﻥ” ۱.۸/۱ﺍﺳﺖ ، ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺍی ﻣﻌﺎﺩﻝ ﯾﮏ ﻟﻨﺰ ۳۵ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﺭﺍ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺫﻫﻦ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﺑﺎ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﻟﻨﺰﻫﺎی ﻓﻮﻝ ﻓﺮﯾﻢ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﺷﻨﺎﯾﻴﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﮐﻪﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ، ﻟﻨﺰ ﻣﻌﺎﺩﻝ ۳۵ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ﺩﺍﺭﺩ، ﺣﺎﻝ ﺁﻧﮑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻟﻨﺰ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ۷.۸ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﺁﻥ ﻣﺴﺎﻭی ﺑﺎ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﯾﮏ ﻟﻨﺰ ۳۵ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی ﻓﻮﻝ ﻓﺮﯾﻢ ﺍﺳﺖ.
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺫﮐﺮ ﺷﺪ، ﻟﻨﺰﻫﺎی ﺯﻭﻡ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺑﺎﻟﻄﺒﻊ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪی ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﺍﯾﻦ ﻟﻨﺰﻫﺎ ﺑﺎ ﺍﻋﺪﺍﺩی ﮐﻪ ﻣﻌﺮﻑ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻭ ﺑﺎﺯﺗﺰﯾﻦ ﺩﯾﺎﻓﺮﺍﮔﻢ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﻴﺸﻮﺩ. ﻣﺜﻶ ﻟﻨﺰ ۵.۶-۴.۵ ۱۲-۲۴ mm ﻟﻨﺰی ﺯﻭﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺍﺯ ۱۲ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ﺗﺎ ۲۴ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ﺩﺍﺭﺩ . ﺩﻭ ﻋﺪﺩ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﻣﻌﺮﻑ ﺣﺪ ﺍﻗﻞ ﻭ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻟﻨﺰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻋﺪﺍﺩ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻌﺮﻑ ﺑﺎﺯﺗﺮﯾﻦ (ﺣﺪﺍﮐﺜر)ﺩﯾﺎﻓﺮﺍﮔﻢ ﺩﺭ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻭﺑﻴﺸﺘﺮﯾﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻟﻨﺰ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻟﻨﺰ، ﺑﺎﺯﺗﺮﯾﻦ ﺩﯾﺎﻓﺮﺍﮔﻢ ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ۱۲ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ، ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ۴.۵ ﻭ ﺑﺎﺯﺗﺮﯾﻦ ﺩﯾﺎﻓﺮﺍﮔﻢ ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ۲۴ ، ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ۵.۶ ﺍﺳﺖ. (ﺩﺭک ﺍﻋﺪﺍﺩ ﻣﺮﺑﻂ ﺑﻪ ﺩﯾﺎﻓﺮﺍﮔﻢ، ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺑﺤﺚ ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻋﮑﺲ ﻭ ﻧﻮﺭﺩﻫﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻋﮑﺲ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ مقالات آتی ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ).
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻟﻨﺰ ﻣﻌﺮﻑ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ . ﻟﻨﺰﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﮐﻮﺗﺎﻫﺘﺮی ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﺑﺎﺯﺗﺮی ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍی ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻅﺮ ﻭ ﯾﺎ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻬﺎ ﻣﻨﺎﺳﺒﻨﺪ ﻭ ﻫﺮﭼﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﻮﺩ، ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ ﻟﻨﺰ ﺗﻨﮕﺘﺮ ﺷﺪﻩ، ﺑﺮﺍی ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺍﺯ ﺳﻮژﻩ ﻫﺎی ﺩﻭﺭ ﺗﺮ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﺮ ﻣﻴﺸﻮﺩ.
ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻟﻨﺰﻫﺎ ، ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺑﺮ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪ، ﻓﺎﮐﺘﻮﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺩﯾﮕﺮی ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﻭ ﺁﻥ ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻋﮑﺲ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ. ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺁﻥ، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻓﺎﮐﺘﻮﺭﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺘﮑﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﯾﺰ ﯾﮏ ﻋﮑﺲ ﺧﻮﺏ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻋﮑﺲ ﺿﻌﻴﻒ ﻣﻮﺛﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﺗﺎﺯﻩ ﮐﺎﺭ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﻴﮑﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻋﮑﺲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﮑﺲ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺗﺮی ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻴﮑﻪ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﻣﻮﺍﺭﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﻋﮑﺴﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﺎﺭ ﻭ ﻣﺒﻬﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﺲ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻟﻨﺰ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻓﺎﮐﺘﻮﺭﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻴﮕﺬﺍﺭﺩ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻟﻨﺰ ﮐﻤﺘﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ ﻟﻨﺰ ﻭﺍﯾﺪﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻋﮑﺲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭ ﺑﺎﻟﻌﮑﺲ، ﻫﺮﭼﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﻟﻨﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﻟﻨﺰ، ﺗﻠﻪ ی ﻗﻮﯾﺘﺮی ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻋﮑﺲ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﮐﻪ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺯﯾﺎﺩی ﻫﺴﺖ (ﻣﺜﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻅﺮ ﻁﺒﻴﻌﯽ) ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻟﻨﺰﻫﺎی ﻭﺍﯾﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍی ﺟﺪﺍﮐﺮﺩﻥ ﺳﻮژﻩ ﺍﺯ ﭘﺲ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﻟﻨﺰﻫﺎی ﺗﻠﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻬﺘﺮی ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻴﺸﻮﺩ.
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩﺍﺩﻡ، ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی ﮐﻤﭙﺎﮐﺖ، ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﻟﻨﺰﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﺮﺍی ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﺯﺍﻭﯾﻪ ﺩﯾﺪی ﻣﻌﺎﺩﻝ ﻟﻨﺰ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی ۳۵ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮی (SLR ﻓﻮﻝ ﻓﺮﯾﻢ) ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮﺍی ﻣﺜﺎﻝ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﮐﻤﭙﺎﮐﺘﯽ ﮐﻪ ﻟﻨﺰی ﺑﺎ ﺯﻭﻡ ۳ ﺑﺮﺍﺑﺮ، ﻣﻌﺎﺩﻝ ۱۰۵-۳۵ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی ۳۵ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﺁﻥ، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻌﺎﺩﻝ ۲۶.۳ – ۷.۵ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﮐﻮﺗﺎﻩ ، ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺯﯾﺎﺩی ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﻴﮑﻨﺪ ﻭ ﻟﺬﺍ ﻧﻤﻴﺘﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻫﺎ، ﺳﻮژﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺲ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺟﺪﺍ ﮐﺮﺩ. ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺑﻴﻨﻬﺎی ﮐﻤﭙﺎﮐﺖ ﺳﻮﭘﺮﺯﻭﻡ ، ﺑﺎ ﺯﻭﻡ ﮐﺮﺩﻥ ﺗﺎ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺣﺪ ﻭﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺗﺮﯾﻦ ﺩﯾﺎﻓﺮﺍﮔﻢ ﻟﻨﺰ، ﺗﺎ ﺣﺪی ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﻋﻤﻖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﺍﺩ. ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﭘﺮﺳﭙﮑﺘﻴﻮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺛﺮ ﺍﺳﺖ.
ﻟﻨﺰﻫﺎ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺩﺍﺭﺍی ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺧﺎﺹ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﻭﯾﮋﮔﻴﻬﺎ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎﯾﯽ ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻣﺜﻼ ﻟﻨﺰﻫﺎی ﻣﺎﮐﺮﻭ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻧﻮی ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﻠﺖ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﺰﺭﮔﻨﻤﺎﯾﯽ ﺯﯾﺎﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍی ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺍﺯ ﺳﻮژﻩ ﻫﺎی ﺧﻴﻠﯽ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﺜﻞ ﺣﺸﺮﺍﺕ ﻭ ﯾﺎ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻴﮕﻴﺮﻧﺪ. ﻭ ﯾﺎ ﻟﻨﺰﻫﺎی ﭼﺸﻢ ﻣﺎﻫﯽ (fish eye) ﮐﻪ ﺟﺰء ﻟﻨﺰﻫﺎی ﺍﻭﻟﺘﺮ ﻭﺍﯾﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺩﯾﺪی ﮐﺮﻭی ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﻴﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎی ﻫﻨﺮی ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ….
حالا که با اجزای دوربین عکاسی و ساختمان دوربین عکاسی آشنا شدید می توانید عکس های بهتری خلق کنید شما می توانید جهت سفارش چاپ عکس آنلاین در عکس نایت اقدام نمایید