۸ قانون ترکیب بندی در عکاسی

8 قانون ترکیب بندی در عکاسی

همه ما گرچه یک عکاس تیزبین و یا یک فرد عادی که از عکس لذت می برد باشم، توانایی تشخیص عکس خوب و عکس بد را از هم داریم. تفاوت این دو با هم به ترکیب بندی عکس مربوط می شوند. پس اگر به دنبال بهبود در عکاسی و کادربندی در عکس هایی که می گیرید هستید با ما در این مقاله همراه باشید.

اساسا ترکیب بندی یک تصویر به معنی تعادل عناصر درون کادر آن تصویر می باشد. یک عکس با ترکیب بندی خوب با هدایت چشمان بیننده عکس به مهمترین عنصر درون کادر، داستانی را برای وی تعریف می کند.

در این مقاله با ۸ قانون ترکیب بندی آشنا می شویم و اینکه چگونه تصاویر با استفاده از این استانداردها به ترکیب بندی مناسب می رسند، همچنین می خوانیم که چه موقع می توانیم این قوانین را نادیده بگیریم و آن ها را بشکنیم تا به عکس با ترکیب بندی ایده آل خود برسیم.

۱- قانون یک سوم

احتمالا شما با این اصطلاح آشنا هستید. در زیر یک اسکرین شان از نرم افزار لایتروم را مشاهده می کنید که کمک می کند بهتر با استفاده قانون یک سوم در ترکیب بندی عکس های خود آشنا شوید. قانون یک سوم را می توان با کشیدن خطوط بازی دوز بر روی عکس مورد بررسی قرار داد. این قانون می گوید که موضوع عکس یا عنصر اصلی عکس خود را بر روی یکی از چهار نقطه تقاطع این خطوط قرار دهید. این موضوع ثابت شده که چشمان بیننده بیشتر مجذوب عناصری که در این نواحی قرار دارند می شود و تصویر لذت بخش تری برای بیننده ایجاد می کند. ما در آینده در مقاله ای جداگانه به طور مفصل و عمیق تر به بررسی قانون یک سوم خواهیم پرداخت.

قانون یک سوم در ترکیب بندی عکاسی

۲- قانون نسبت طلایی

این قانون شباهت زیادی به قانون یک سوم دارد با این تفاوت که خطوط آن کمی به هم نزدیکترند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود به جای اینکه ۹ مستطیل هم اندازه داشته باشیم (قانون یک سوم) مستطیل های میانی در نسبت طلایی کوچکتر است. در این قانون نیز توصیه می شود تا عنصر اصلی عکس را در نقاط تلاقی قرار دهید.

نسبت طلایی در ترکیب بندی عکاسی

۳- مارپیچ طلایی

این قانون یکی از قوانین متداول و یکی از بهترین قوانین در ترکیب بندی عکاسی می باشد. این قانون بر اساس قوانین ریاضی بنا نهاده شده است. اساسا مارپیچ طلایی ناحیه مورد علاقه را پوشش می دهد در حالی که بقیه تصور نقش پس زمینه را در عکس دارد.

مارپیچ طلایی در ترکیب بندی عکاسی

۴- پس زمینه ساده و تمیز

در عکاسی جداسازی سوژه از پس زمینه زمانی که پس زمینه تان ساده و تمیز باشد راحت تر است. مثلا فضای بازی با نور و روشنایی یکنواخت و خالی از جزییات در پس زمینه برای این کار بسیار عالی بنظر می رسد. همیشه استفاده از پس زمینه خلوت در عکاسی بسیار راحت تر از تمیز کردن پس زمینه از عناصر خارج از موضوع در ادیت بعد از عکاسی (post processing) است.

پس زمینه تمیز و ساده

۵- سوژه را درون یک قاب قرار دهید!

یکی از راه ها برای ایجاد خلاقیت در عکاسی قرار دادن سوژه درون یک کادر متفاوت می باشد؛ مانند قرار دادن سوژه در بین شاخه ها درخت، قاب پنجره، و یا همانند عکس زیر از میان یک دوچرخه. یافتن روش هایی برای پوشش دهی سوژه درون کادری متفاوت به شما کمک می کند تا راحت تر داستان عکس را به بیننده شرح دهید.

همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید تعدادی از قوانین گفته شده در بالا در این عکس نادیده گرفته شده اند. سوژه در وسط قرار دارد که بر خلاف سه قانون گفته شده در بالا می باشد. و همانطور که دیده می شود پس زمینه این عکس خیلی شلوغ و پر از عناصر بی ربط به موضوع و سوژه اصلی می باشد و اگر عکس به صورت رنگی مشاهده شود این عناصر بیشتر نمود پیدا می کنند. یکی از دلایلی که گاهی عکاسی سیاه و سفید ترجیح داده می شود همین موضوع است.

سوژه درون کادر

۶- خطوط راهنما

استفاده از خطوط راهنما برای هدایت چشمان بیننده یکی از روش های هوشمندانه برای بهبود ترکیب بندی عکس ها می باشد. در عکس زیر خطهای روی عرشه بیننده را درست به سمت خانواده هدایت می کند. به این نکته توجه داشته باشید که منظور از خطوط راهنما خطهای واقعی نیستند بلکه می تواند یک ردیف درخت، ساختمان و یا حتی تعدادی مورچه به دنبال یکدیگر باشند. زمانی که این خطوط درون کادر بیننده را به سوژه هدایت کنند از این قانون ترکیب بندی استفاده شده است.

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان استفاده از این قانون در عکاسی باید به آن توجه کرد حفظ خط افق به صورت مستقیم است. خط افق در طبیعت به محل رسیدن آسمان به زمین گفته می شود. حتی اگر شما خط افق طبیعی درون کادر خود ندارید باز باید به این نکته توجه کنید! داشتن خط افق مستقیم در کادر یکی از مهمترین نکات و قوانین ترکیب بندی است که هیچگاه نباید شکسته شود.

خطوط راهنما در ترکیب بندی عکاسی

۷- کادر خود را پر کنید!

سعی کنید در عکاسی تمام صحنه را در کادر خود جای دهید. حتی در برخی از سوژه ها سعی کنید بیشتر به سوژه نزدیک شوید. این شات های نزدیک یا کلوزآپ ها کمک می کند تا روایت با جزیئات بیشتری نمایان شود.

پر کردن کادر

۸- سوژه در مرکز

شما می توانید سوژه را در مرکز کادر خود قرار دهید اگر سوژه متناسب با تصویر باشد. در مرکز قرار دادن سوژه می تواند عکس را کسل کننده و بی روح جلوه دهد، با این حال در شرایط و در حضور عناصر صحیح می تواند بسیار تاثیر گذار نیز باشد. برای مثال در عکس زیر خطوط راهنما به خوبی سوژه که در مرکز قرار دارد را مورد توجه بیننده قرار می دهد و تقارن نیز در این تصویر بسیار تاثیرگذار است.

سوژه در مرکز کادر

 

دسته بندی: 
مطالب مرتبط: 
تعداد امتیازها: ۸

logo-samandehi

واتس آپ پشتیبانی