× هدیه نوروزی 15% تخفیف و یک تقویم دیواری رایگان تا 14 فروردین برای سفارشات بالای 300 هزار

چاپ عکس؛ روش‌ها و دستگاه‌های مرتبط

سفارش-انلاین-چاپ-عکس، سفارش-آنلاین-چاپ-عکس-اصفهان، چاپ-عکس-اصفهان، سفارش-آنلاین، عکس-نایت، چاپ-عکس-فوری، چاپ، انلاین-عکس، چاپ-فوری-عکس

چاپ عکس در زبان عامیانه یعنی منتقل کردن تصویر گرفته شده یا ساخته شده بر روی کاغذ چاپ را چاپ عکس می گویند.

حال پس از متوجه شدن مفهوم چاپ عکس به دو بحث خیلی مهم در چاپ می رسیم یکی چاپ افست یکی چاپ دیجیتال و باید بدانید که هر کدام برای چه اموری استفاده می شوند.

چاپ افست بیشتر برای کار های پر تیراژ استفاده میشود به دلیل اینکه ارزان تر از چاپ دیجیتال در می آید البته در صورت تیراژ بالا در تیراژ های پایین از چاپ دیجیتال گران تر می شود و البته چاپ افست زمان بر نیز می باشد.

چاپ دیجیتال برای کار های سریع تر و کم تعداد استفاده می شود و در کل تعداد در هزینه تمام شده آن تاثیری ندارد اما برای افرادی که کارشان را زود تر و فوری تر لازم دارند گزینه مناسب تری است.

روش‌های مختلف چاپ عکس در تاریخ

در تاریخ چند هزار ساله انسان، در هر گوشه از این کره خاکی، انسان‌ها با استعادادها متفاوت خود به روش‌های مختلفی برای چاپ عکس دست یافتند. در ادامه به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چاپ نمکی

چاپ نمکی اولین چاپ‌های عکاسی هستند که روی کاغذ انجام شده‌اند. به نظر می‌رسد تصویر در کاغذ است، نه بر روی سطح. الیاف کاغذ دارای جزپیات زیادی در عکس هستند و به نظر می‌رسد بخشی از تصویر هستند. چاپ نمکی معمولا سطحی مات دارد و به رنگ قهوه‌ای است و در آلبوم‌ها نصب می‌شدند.

چاپ نمکی یک چاپ تک لایه است که از یک تکه کاغذ بدون پوشش تشکیل شده است که تصویر نقره‌ای در الیاف کاغذ قرار گرفته است. به نظر می رسد در تصاویر چاپ نمک، نقره در سطح کاغذ جاسازی شده است. درخشش سطح مات است و براقی را نشان نخواهد داد. بافت آن به دلیل عدم وجود لایه چسبنده خشن است. چاپ‌های کاغذ نمکی به آلاینده‌ها، رطوبت و نور حساس هستند. تصاویر اغلب به مرور زمان محو می‌شوند و ممکن است رنگ زرد کم رنگ در لبه‌های عکس خود را نشان دهند.

چاپ نمکی

چاپ فرو پروسیا (ساینوتایپ)

سیانوتایپ یک چاپ تک لایه است که از یک تصویر رنگدانه آبی که در الیاف کاغذ بدون پوشش تعبیه شده است، تشکیل شده است. رنگ تصویر آبی درخشان است. تصویر معمولا کنتراست و وضوح ضعیفی دارد. الیاف کاغذ به وضوح قابل مشاهده هستند و بافت کاغذ احتمالاً ناهموار خواهد بود. سطح فوق العاده مات سطح به دلیل عدم وجود لایه چسب می‌باشد. این عکس‌ها معمولاً در آلبوم‌ها یافت می‌شود. چاپ فرو پروسیا برای تولید عکس‌های فوری یا طرح‌های اولیه استفاده می‌شد.

ساینوتایپ

چاپ آلبوم

چاپ آلبوم در سال ۱۸۵۰ اختراع شد و یکی رایج‌ترین نوع چاپ در عصر خود به حساب می‌آمد. این اختراع تصویر واضح‌تری نسبت به نسخه اولیه خود یعنی چاپ کاغذ نمکی ایجاد کرد.

در این فرایند، ابتدا یک کاغذ را با لایه‌ای حاوی سفیده تخم مرغ و نمک می‌پوشاندند تا یک سطح صاف برای چاپ آماده شود. سپس کاغذ را به نیترات نقره آغشته کردند.

ترکیب نمک و نیترات نقره با هم یک ماده حساس به نور را تشکیل داد. سپس این کاغذ روکشدار را در تماس با نگاتیو و در معرض نور خورشید قرار ‌دادند تا تصویر ظاهر شود.

اتوکروم

اتوکروم‌ها اولین عکس‌های رنگی چاپ شده بودند که در سال ۱۹۰۴ به ثبت رسیدند. این تکنولوژی، تصویری رنگی و شفاف روی شیشه ایجاد می‌کردند. رنگ آن‌ها از لایه‌ای از دانه‌های شفاف نشاسته به دست می‌آید. این رنگ‌ها هر کدام به صورت قرمز، آبی یا سبز تصویر رنگی را روی صفحه مورد نظر به وجود می‌آورد.

نور از میان این دانه‌ها عبور می‌کرد تا به کاغذ حساس به نور برسد. به این صورت که دانه‌های قرمز فقط به نور قرمز اجازه عبور می‌داد. دانه‌های آبی فقط به نور آبی و دانه‌های سبز نیز تنها به نور سبز امکان عبور می‌دهد. بنابراین لایه حساس به نور به طور انتخابی با رنگ در معرض دید قرار گرفت.

اتوکروم

چاپ نوع C

چاپ نوع C معمولا از نگاتیو رنگی تهیه می‌شود. این نوع چاپ، چاپی رنگی است که در آن مواد چاپی حداقل از سه لایه امولسیونی حساس به نور تشکیل شده‌اند. هر لایه به رنگ متفاوتی واکنش می‌دهد. قرمز، آبی یا سبز. بنابراین خروجی متفاوتی از ترکیب رنگی تصویر ایجاد می‌شد.

همچنین در حین چاپ نیز مواد شیمیایی دیگری اضافه می‌شد که رنگ‌هایی متنوعی در لایه‌های امولسیونی ایجاد می‌کرد. چاپ نوع C رایج‌ترین نوع عکس رنگی در عصر خود بود.

کالوتایپ

چاپ عکس به روش کالوتایپ توسط ویلیام هنری فاکس تالبوت در سال ۱۸۴۱ به ثبت رسید. در آن زمان کالوتایپ یک سبک عکاسی مدرن به حساب می‌آمد. زیرا از یک نگاتیوی استفاده می‌شد که اجازه می‌داد چندین چاپ از تصویر واحد منتشر کند. نگاتیو یک ورق کاغذ عکس با کیفیت بالا بود که با مواد شیمیایی حساس به نور ساخته شده بود.

کالوتایپ

چاپ کربن

چاپ کربن در سال ۱۸۶۴ معرفی شد. یک ورق کاغذ با لایه ای از ژلاتین حساس به نور که حاوی یک رنگدانه دائمی (اغلب کربن) بود پوشانده شد. سپس در معرض نور روز قرار گرفت.

چاپ‌های کربنی ظاهری مات دارند و می‌توانند در رنگ‌های مختلف، از جمله قهوه‌ای تیره تا خاکستری مایل به آبی تولید شوند.

در دهه‌های ۱۸۷۰ و ۱۸۸۰ از چاپ کربن به دلیل مقاومت خوبی که در برابر محو شدن داشتند برای تصویرسازی کتاب‌ها استفاده می‌کردند.

شیمی گرام

شیمی‌گرام‌ها برای چاپ عکس سطح کاغذ عکاسی را به روغن و مواد شیمیایی آغشته می‌کردند. عکس‌ها در این روش در معرض نور کامل تولید می‌شدند. همچنین این روش به مهارت سازنده در استفاده از تکنولوژی برای خلق اثر هنرمندانه متکی بود.

کلاژ و مونتاژ

کلاژ در زبان فرانسوی به قطعات چوب می‌گویند که لزوماً به ابزار عکاسی مربوط نیست. در این هنرمند روش ممکن است با مداد، قلم یا قلم مو روی سطح تصویری اضافه کند.

مونتاژ به ترکیب تصاویر عکاسی متنوع برای تولید یک اثر جدید می‌گویند. این روش اغلب با ثبت مجدد از تصویر یا با نوردهی‌های متعدد به دست می‌آمد.

نقاشی

نقاشی تصویری از یک نگاتیو است که با دست کشیده می‌شود. در این روش بر روی یک ورق شیشه تصویر کشیده می‌شد، یا روی یک شیشه رنگ آمیزی شده یا دود مات شده، خراشیده می‌شد. سپس شیشه را روی یک ورق کاغذ مخصوص قرار داده و در معرض نور قرار می‌دادند.

ناحیه سیاه شده شیشه به عنوان یک شابلون عمل می‌کرد و تنها در جایی که نور می‌توانست از شیشه عبور کند، تصویری روی کاغذ ایجاد می‌شد.

تصویر دیجیتال

تصویر دیجیتال با استفاده از یک پیکسل حساس به نور که روی یک تراشه کامپیوتری تعبیه شده است، ایجاد می‌شود. پیکسل‌ها سیگنال‌های الکتریکی را متناسب با مقدار نوری که دریافت می‌کنند، منتشر می‌کنند. این سیگنال‌ها به اعداد تبدیل می‌شوند و سپس به صورت الکترومغناطیسی ذخیره می‌شوند. تصاویر دیجیتال را می‌توان توسط رایانه دستکاری و تغییر داد و به روش‌های مختلفی بازسازی کرد. همچنین روی صفحه نمایش رایانه یا تلویزیون، روی فیلم، چاپ یا نمایش داده می‌شود. فناوری تولید تصاویر دیجیتال با امکانات جدیدی که دائماً در حال ظهور است، به سرعت در حال پیشرفت است.

چاپ دیجیتال

سایز سطح چاپ در چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال براساس ابعاد به سه گونه متوسط، بزرگ و عریض تقسیم می‌شود.

چاپ دیجیتال متوسط (Medium Format)

سفارشات مربوط به بروشور، عکس، کارت ویزیت، لیبل، کاتالوگ، لفاف‌های بسته‌بندی و چاپ روی سطوح مختلف در ابعاد ۳۳ × ۴۸ یا +A3 چاپ می‌شود. چاپ این سفارشات با چاپگر‌های لیزری، جوهرافشان و نوری انجام می‌شود.

چاپ‌ دیجیتال بزرگ (Large Format)

پوستر‌ها و سفارشاتی که حداکثر دارای عرض ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد و در فضا‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در ابعاد بزرگتر از A3+ تا عرض ۱۵۰ سانتی‌متر چاپ می‌شود. در چاپ این سفارشات، از چاپگر‌های دیجیتال نوری یا جوهرافشان و لیزری استفاده می‌شود.

چاپ دیجیتال عریض (Wide Format)

سفارشاتی که در این ابعاد چاپ می‌شود عموما در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در سطح چاپی این سفارشات از موادی استفاده می‌شود که در مقابل عوامل محیطی مانند آب و نور خورشید مقاوم باشد. فرمت عریض، دارای حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر و حداکثر ۵۰۰ سانتی‌متر عرض است.

روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین چاپ عکس

به مرور پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری صورت گرفت و بدون شک، زندگی بشر را نیز تحت تاثیر قرار داد. پیشرفت تکنولوژی همواره سطح کارایی تجهیزات را افزایش داده و خدمات بهتر را ارائه کرده است.

ظهور تجهیزات پیشرفته چاپ نیز منجر به ارائه با کیفیت عکس شد. عکاسان به طور حرفه‌ای برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان، جدیدترین و کارآمدترین تجهیزات مدرن را انتخاب می‌کردند.

امروزه فناوری مدرن چاپ عکس به ارائه طیف وسیعی از خدمات چاپ پرداخته است. در گذشته مجبور بودیم به عکاسی‌ها مراجعه کنیم تا تصویر دلخواه خود را چاپ کنیم و این پروسه گاهی روزها به طول می‌انجامید. امروزه عکس‌ها تنها در عرض چند دقیقه به چاپ می‌رسند. این تکامل به گونه‌ای بود که بسیاری از روش‌های اولیه از دور خارج شدند.

خوشبختانه امروزه پرینترها و کامپیوترهای مدرن در دسترس هستند تا در چاپ با کیفیت‌ترین تصاویر به ما کمک کنند. سیستم چاپ با تکنولوژی مدرن خود توانسته تنظیمات موثری را برای افزایش کیفیت نهایی تصویر ارائه دهد. به‌دین ترتیب در هزینه‌های کاغذ و جوهر صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای مشاهده شد.

تکنولوژی چاپ از روش‌های متنوعی بهره گرفته است که در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارد. یکی از روش‌های مدرن چاپ عکس استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال است. این دستگاه بر اساس نوع تکنولوژی به کار رفته، روش‌های جدیدی برای چاپ ابداع کرد. یکی از مزایای منحصر به فرد دستگاه‌های چاپ عکس این است که می‌توان چندین چاپ از یک تصویر ایجاد کرد. طی این فرایند امکان اعمال تغییرات در فرآیند چاپ وجود دارد. در ادامه به معرفی چند روش چاپ دیجیتال می‌پردازیم.

دستگاه‌های چاپ عکس و ویژگی هر کدام

به مرور زمان تکنولوژی چاپ مدرن کیفیت تصاویر را تا حد زیادی افزایش داد.

دستگاه چاپ دیجیتال نوری یا پرتوی

چاپ دیجیتال نوری یکی از پرکاربردترین روش چاپ در عصر خود بود. این روش توسط دستگاه Photo Lab قابل اجرا است. در این دستگاه با تاباندن پرتوهای نور بر روی کاغذ مخصوص عکاسی تصویر ظاهر و آماده چاپ می‌شد.

هزینه خرید دستگاه چاپ دیجیتال نوری برای استفاده شخصی افراد قطعا به صرفه نیست. اما برای عکاسان حرفه‌ای که مدام با عکاسی و چاپ عکس سر وکار دارند نسبت کیفیت نهایی به صرفه می‌باشد.

متاسفانه از معایب این روش، می‌توان به دو مرحله‌ای بودن فرایند چاپ اشاره کرد. چیزی که امروزه با ظهور دستگاه‌های مدرن و اتوماتیک به صورت یک مرحله و سریع انجام می‌شود.

دستگاه چاپ حرارتی

چاپ حرارتی تنها با انتقال حرارت از طریق لیزر حرارتی انجام می‌شود. در این روش یک سری انفعالات شیمیایی بر روی کاغذ حساس به حرارت شکل می‌گیرد که منجر به پیدایش رنگ‌ها و تصاویر می‌شود. این روش به دلیل معایب زیاد به مرور زمان کنار رفت. روش چاپ حرارتی تنها در دستگاه‌های چاپ کوچک تک رنگ قابل اجرا بود که یکی از معروف‌ترین آن دستگاه فکس نام داشت.

دستگاه سابلیمیشن یا تصعید رنگ

روش سابلیمیشن یا تصعید رنگ مستلزم غوطه‌ور شدن کامل مواد چاپ در دستگاه می‌باشد. از این روش بیشتر برای چاپ عکس بر روی بنر و پارچه استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای چاپ سابلیمیشن می‌توان به چاپ تصاویر بر روی اثاثیه یا لوازم خانگی، شیشه و کاشی اشاره کرد.

دستگاه چاپ جوهرافشان

چاپ جوهرافشان نسبت به نمونه قبلی از کیفیت و تنوع بالایی برخوردار است. در این روش از پرینترهای پیشرفته‌تری استفاده می‌شود. چاپ عکس در این دستگاه به صورت برخورد مستقیم مرکب‌های مایع بر روی کاغذ عکاسی شکل می‌گرفت.

در این دستگاه جوهر بدون واسطه تصویر مورد نظر را روی سطح چاپ می‌کرد. این روش یکی از مهم‌ترین فرآیند چاپ دیجیتال عصر نوین محسوب می‌شد.

دستگاه چاپ الکتروفوتوگرافی

در دستگاه چاپ الکتروفوتوگرافی از دو نوع جوهر جامد پودری (تونری) و مایع (مرکبی) استفاده می‌شود.

برای چاپ عکس به روش تونری ابتدا از طریق تابش پرتو نور، درام چرخانی تونر باردار می‌شوند. سپس با ذوب شدن پودر جامد تصویر مورد نظر روی کاغذ ثبت می‌شود. البته این روش مراحل متععدی را در بر می‌گیرد که شامل مرکب زنی، انتقال تونر، چاپ عکس و غیره می‌باشد. دستگاه چاپ تونری الکتروفوتوگرافی نسبت به نسخه جوهرافشان با سرعت بیشتری عکس را چاپ می‌کند. این دستگاه همراه با یک اسکنر کوچک عرضه می‌شود.

روش مایع ازمرکب رنگی استفاده می‌شود. خروجی نهایی حاصل از این روش یک عکس با کیفیت بسیار مطلوبی است. هرچند تکنولوژی به کار رفته در این دستگاه به نسبت نسخه تونری خود پیچیده‌تر است اما کمتر استفاده می‌شود.

دستگاه مارکر لیزری

امروزه استفاده از دستگاه چاپ مارکر لیزری بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ دیجیتال دارد. این دستگاه از طریق انتقال گرما و حرارت روی سطح تصویر مورد نظر را چاپ می‌کند. سرعت چاپ این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های دکر شده در بالا بیشتر است. به همین دلیل در صنایع مختلف برای چاپ عکس روی سطوح از آن بیشتر استفاده می‌شود.

دسته بندی: 
مطالب مرتبط: 

logo-samandehi

تلگرام پشتیبانی