× هدیه نوروزی 15% تخفیف و یک تقویم دیواری رایگان تا 14 فروردین برای سفارشات بالای 300 هزار

بررسی مراحل و روش‌های چاپ عکس

سفارش-انلاین-چاپ-عکس، سفارش-آنلاین-چاپ-عکس-اصفهان، چاپ-عکس-اصفهان، سفارش-آنلاین، عکس-نایت، چاپ-عکس-فوری، چاپ، انلاین-عکس، چاپ-فوری-عکس

چاپ عکس معمولا با بهره‌گیری از مرغوب‌ترین نوع کاغذ (بهترین نوع کاغذ فوتو گلاسه) برای ‏چاپ عکس‌ها در بهترین کیفیت از نظر رنگ و رزولوشن و با ماندگاری بسیار بالا به کار می‌رود. ‏کاغذ فتوگلاسه به دلیل کوتینگ ژلاتین و روکش صیقلی خود بهترین کیفیت را برای عکس چاپ ‏شده ایجاد می‌کند.‏ 

این نوع چاپ برای چاپ حرفه‌ای عکس در نمایشگاه‌های عکاسی، مسابقات معماری، ارائه نقاشی‌ها ‏با ریزترین جزئیات و به طور کلی حرفه‌‌ای‌ترین ارائه‌ی تصویری عکس‌ها، نقاشی‌ها و طرح‌های ‏گرافیکی به کار می‌رود.‏ 

چگونه برای چاپ عکس بهترین روش را انتخاب کنیم؟

فرض کنید شما یک عکس گرفته‌اید و آن را به صورت ویژه آماده کرده‌اید. الان چکار می‌کنید؟ 

برای اینکه عکس خود را با دنیا به اشتراک بگذارید یا عکس‌های خود را بفروشید باید آن را چاپ کنید. حتی برای عکاس‌های حرفه‌ای هم چاپ عکس جذاب‌ترین مرحله تولید است. در این مقاله ما صنعت چاپ عکس را موشکافانه مورد بررسی قرار می‌دهیم و به شما نشان می‌دهیم برای چاپ عکس به کجا مراجعه کنید و کدام روش چاپ برای شما به صرفه است و نتیجه مطلوب را هم در پی خواهد داشت.

در ابتدا محل‌هایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای چاپ مراجعه کنید. در ادامه چاپ دیجیتال را با چاپ سنتی مقایسه می‌کنیم. 

برای چاپ عکس به کجا باید مراجعه کنم؟

در دهه‌های اخیر چاپ عکس بیرون از اتاق تاریک خیلی هزینه‌بر بود. تعداد خیلی کمی از افراد هم این کار را انجام می‌دادند. امروزه با گسترش چاپ دیجیتال گزینه‌های زیادی برای چاپ عکس خود دارید. می‌توانید چاپگری پیدا کنید که با بودجه شما مطابقت داشته باشد و کیفیت مطلوب شما را هم رقم بزند. 

مراکز تجاری چاپ، لابراتوار عکس و چاپخانه‌ها

اگر می خواهید کار تمیز و حرفه‌ای باشد به محل‌ها و افرادی مراجعه کنید که خصوصیات چاپ را به خوبی بلد باشند. کلیدواژه هایی مثل «چاپ عکس» یا «لابراتوار عکس» را در گوگل جستجو کنید؛ شما با افراد یا مجموعه‌هایی آشنایی می‌شوید که متخصص این کار هستند. 

ممکن است در پیدا کردن یک لابراتوار عکس مشکل داشته باشید؛ ولی با توجه به وجهه تخصصی این افراد، لابراتوارهای عکس را معمولا در داخل شهرها راه‌اندازی می‌کنند که مشتری‌ها آن‌ها را راحت‌تر پیدا کنند. از آن جایی که لابراتوارهای عکس برای موزه‌ها و سازمان‌های مهم گالری‌های آرشیوی چاپ می‌کنند، تخصص زیادی دارند و برای چاپ شگفت‌انگیز عکس‌ها ترفندهای زیادی را بلد هستند. 

بیشتر شهرها حداقل یک صنف چاپ دارند که کارشان عمدتا چاپ عکس، چاپ کتاب و… است. فکر نکنید در شهرهای بزرگ با جستجو به راحتی مراکز چاپ پیدا کنید. این مراکز بومی با توجه به این که تجارب زیادی دارند؛ به خوبی می‌توانند مشاوره دهند تا بهترین متد چاپ را انتخاب کنید. تا به نتیجه مطلوب خود برسید. 

چاپخانه‌ها در ایران معمولا مستقل هستند ولی برخی از چاپخانه‌ها به شرکت‌های چاپ وابسته هستند. خدمات گسترده‌ای هم به کسب‌وکارهای محلی ارائه می‌دهند. برای مثال اسناد و آگهی‌های آن‌ها را چاپ می‌کنند. چاپخانه‌ها تنوع کاغذ و وسایل خوبی برای چاپ دارند و ممکن است مرغوبیت کافی را داشته باشند. 

اگر دوست دارید به صورت حضوری با مسئول چاپ صحبت کنید؛ چاپخانه بهترین گزینه است. حتی می‌توانید قبل از سفارش نمونه کار هم ببینید. 

مزایا

امکان صحبت کردن حضوری با کارشناس چاپ، روش‌های برتر چاپ، بررسی نمونه کار، خدمات دیگری مثل چارچوب بندی و نصب.

معایب

برای چاپ‌های موردی گران تمام می‌شود. ممکن است زمان بیشتری هم بگیرد.

بررسی سایر روش‌های چاپ عکس

چاپچی های محلی

بیشتر عکاسی ها و مراکز طراحی هم خدمات چاپ ارائه می دهند. درست است این مکان ها و خدمات آن ها سریع و در دسترس است … اما آیا کیفیت مطلوب را دارند؟

برای چاپ با قیمت پایین گزینه ی مناسبی است. خیلی راحت شما عکس را تحویل می دهید و در همان روز سفارش را تحویل می گیرید.

نمی توان کیفیت را پیش بینی کرد، بنابراین برای کارهایی مثل چاپ عکس کتابهایتان به منظور داشتن نسخه دوم آن ها فکر خوبی است. برای کپی گرفتن از مدارک هم کاربرد دارد تا بتوان برای کسی نشان دارد و چیزی را اثبات کرد

مزایا

ارزان، سریع و دردسترس

معایب

نتایج غیر قابل پیش بینی و کیفیت سوال برانگیز

خدمات چاپ آنلاین

با توجه به پیشرفت های خدمات چاپ فوری؛ در سال های اخیر سرویس دهنده های چاپ فوری عکس گسترده شده اند.

مزایا

مناسب با بودجه، استفاده آسان و وجود کاغذ های متنوع، اندازه

معایب

نبود امکان مذاکره حضوری و ندیدن نمونه کار قبل از سفارش ممکن است ریسک باشد

چاپ عکس در خانه

آیا روزهایی را به خاطر می آورید که در هنگام چاپ با نمونه های خط خطی یا سیاه سفید روبه رو می شدیم ؟ بلی من هم به یاد می آورم. خوشبختانه امروزه روزهای تاریک آن زمان پایان یافته است. چاپ دیجیتال تکامل یافته است و حالا با قیمت های پایین می توان چاپگر های حرفه ای را در خانه استفاده کرد.

ممکن است سرمایه گذاری اصلی این کار خرید چاپگر خانگی باشد ولی فاکتور کیفیت و در دسترس بودن، آن را رقیب اصلی چاپخانه ها و شرکت های چاپ کرده است.

مزایا

نتایج سریع، امکان تغییرات و ویرایش دستی و پیشرفت دائمی چاپگرهای خانگی

معایب

هزینه‌های اولیه خرید دستگاه چاپگر خانگی، محدودیت در چاپ برای سایزهای مختلف

روش های چاپ سنتی

سرویس دهنده های چاپ آنلاین و بیشتر چاپخانه ها تخصصشان در چاپ دیجیتال است. اما برخی از مراکز چاپ و لابراتوار های عکس فقط به چاپ دیجیتال تکیه نمی کنند و در برخی از کارها و پروژه ها از روش های سنتی چاپ عکس هم بهره می گیرند. چاپچی های سنتی معتقد هستند روش های سنتی عکس را با کیفیتی خاص ارائه می دهند.

اگر می خواهید عکس خود را به روش سنتی چاپ کنید دو گزینه معروف برای انتخاب داریم. بیایید این دو گزینه را بررسی کنیم :

چاپ تاریکخانه

ممکن است تا حالا از تاریک خانه برای چاپ عکس استفاده کرده باشید و اگر این طور نیست حداقل در مورد آن شنیده اید. این کار هنوز هم یک روش دوست داشتنی برای چاپ است. احساس جالبی در این کار است و باعث می شود شما به صورت عمیق با عکاسی ارتباط برقرار کنید.

این یک تکنیک چاپ سنتی است، اگر شما دوستدار دوربین فیلم برداری باشید می توانید از آن استفاده کنید. اما شرکت های متخصصی هم هستند که می توانند عکس های شما را در تاریکخانه به چاپ برسانند.

اگر تمایل شدیدی به چاپ عکس در تاریکخانه دارید، براحتی می توانید فیلم خود را به شرکت های متخصص چاپ در تاریکخانه ارسال کنید و آن ها این کار را برایتان انجام می دهند.

مزایا

سرگرم کننده، تجربه چاپ با عمق زیاد، اگر به درستی چاپ شود نتایج خیره کننده‌ای خواهد داشت.

معایب

تمرین زیادی می طلبد تا عکس ها را با کیفیت مطلوبی چاپ کنید؛ فرآیند انجام کار سخت و زمان بر است.

چاپ-تاریک-خانه

چاپ افست

چاپ لیتوگرافی افست روش صنعتی چاپ است که در این روش جوهر را بر روی گراور آلومینیومی قرار می دهند و به کمک مجموعه ای از مهر غلتان، رنگ روی کاغذ نقش می بندد. ورژن دیجیتالی عکس را در کامپیوتر قرار می دهند و آن را به رنگ های CMYK سایانو، مگنتا، زرد و کلید [سیاه] جداسازی می کنند. سپس به دستگاه گراور ساز می فرستند. با این کار چهار گراور مجزا با رنگ هایشان ایجاد می شود و در ادامه رنگ ها را به مصرف چاپگر می رسانند. وقتی که کاغذ زیر مهره های غلتان حرکت می کند تصویر روی کاغذ نقش می بندد.

بیشتر مراکز چاپ یا از چاپ افسِت استفاده می کنند یا چاپ دیجیتال دارند ولی برخی از این مراکز هر دو نوع چاپ را پوشش می دهند. حالا بیایید مزایا و معیاب هر دو روش را بررسی کنیم :

مزایا

چاپ افست کارهایی با کیفیت بالا را ارائه می دهد و امکان چاپ رسانه های متنوعی مثل چاپ عکس، چاپ کارت، چاپ بورد، چاپ کاغذ، چاپ روی آلومینیوم و چاپ روی بوم را دارد. اگر عکس شما رنگ های جامد دارد؛ چاپ افست این ناحیه ها را به صورت یکپارچه و با استاندارد بالایی چاپ می کند.

معایب

چاپ افست برای چاپ با کمیت پایین گران تمام می شود. اگر می خواهید فقط یک کار موردی را سفارش دهید چاپ افست هزینه زیادی را می برد؛ البته کیفیت بالایی هم خواهد داشت. اگر بخواهید حجم کاری زیادی را با این روش انجام دهید، نتیجه بهتری خواهد داشت. متوجه می شوید که تفاوت هزینه چاپ ۵۰ عدد و ۱۵۰ عدد بسیار کم است. هزینه اصلی آن در راه اندازی کار چاپ کردن است.

چاپ آفست

انتخاب بهترین روش چاپ عکس‌ها

برای انتخاب محل چاپ، گزینه‌های سرانگشتی زیادی وجود دارد. اگر راحت‌طلب هستید، می‌توانید به کمک سرویس‌دهنده‌های چاپ آنلاین پروژه خود را انجام دهید. اگر می‌خواهید نتایج با کیفیتی داشته باشید، از مراکز چاپ یا لابراتوار عکس درخواست کنید، آن‌ها به شما مشاوره می‌دهند و نمونه کار هم نشان می‌دهند. کاری که تحویل می‌دهند خاص و تضمینی خواهد بود. همچنین می‌توانید از انواع چاپگرهای خانگی هم استفاده کنید که راحتی خاص خانگی را دارد. 

می‌توانید از روش سنتی چاپ (آفست - تاریکخانه) یا چاپ دیجیتال استفاده کنید. درست است که چاپ به روش سنتی نتایج خاصی را در پی دارد که ممکن است با روش‌های دیجیتال نتوان آن کیفیت را رقم زد؛ ولی چاپ به روش دیجیتال هم مزایای زیادی دارد و شما می‌توانید با هزینه ایده‌آل، سهولت و سرعت بیشتر پروژه خود را انجام دهید. 

با این‌که تکنیک‌های زیادی مثل چاپ لیزری، چاپ جوهرافشان و چاپ حرارتی یا سابلیمیشن در روش چاپ دیجیتال وجود دارد ولی تنها دو تکنیک برای چاپ دیجیتال عکس مناسب است. که هر دو تکنیک هم در خانه‌ها و هم مراکز تجاری چاپ وجود دارد. 

در چاپ کردن عکس‌ها یک نوع احساس پرجذبه‌ای به شما دست می‌دهد. گزینه‌های زیادی پیش روی شما است. بودجه و نتیجه دلخواه خود را از چاپ در نظر بگیرید. قبل از شروع به چاپ این موارد را ملاحظه کنید و از چانه زدن نترسید. اگر می‌خواهید یک چاپگر خانگی خرید کنید از شرکت‌های مختلف استعلام قیمت کرده و نمونه‌هایی را برای بررسی درخواست کنید.

دسته بندی: 

logo-samandehi

تلگرام پشتیبانی