× هدیه نوروزی 15% تخفیف و یک تقویم دیواری رایگان تا 14 فروردین برای سفارشات بالای 300 هزار

هادی شفائیه، پایه گذار عکاسی آکادمیک در ایران در گذشت

هادی شفائیه در گذشت

هادی شفائیه عکاس پیشکسوت و پایه گذار عکاسی آکادمیک در ایران در آخرین دقایق روز ۷ شهریورماه ۱۳۹۷ در سن ۹۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.

هادی شفائیه متولد ۱۳۰۲ در شهر تبریز بود. او در سال ۱۳۱۲ اولین تجربه عکاسی و چاپ و ظهور عکس را انجام می‌دهد و در سال ۱۳۲۰ برای نخستین بار در یک مسابقه عکاسی که انجمن فرهنگی ایران و فرانسه ترتیب داده، شرکت کرده و برنده اول مسابقه شد. در فروردین ۱۳۳۴ با افتتاح استودیو هادی رسماً و به طور حرفه‌ای عکاسی را شروع کرد و در تابستان همان سال اولین کلاس عکاسی ایران را برپا کرد.

در اواسط دهه ۱۳۴۰ دکتر شفائیه کار آموزش عکاسی را به تلویزیون کشانید و اول ۱۳ برنامه در کانال تجارتی و مدتی بعد ۴۰ برنامه در تلویزیون ملی اجرا کرد . در همین اوان دانشگاه ها و مدارس عالی نیز به فکر تشکیل کلاس ها و دوره های عماسی افتادند و طبیعی بود که همه از معروف ترین مربی عکاسی دعوت به همکاری کنند. دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای تزئینی، مدرسه عالی سینما و تلویزیون، پلی تکنیک تهران، مدرسه عالی ساختمان، مدرسه عالی دختران . بسیاری مراکز فرهنگی دیگر خواستار تدریس هادی شفائیه بودند.

در سال ۱۳۵۱ وزارت آموزش و پرورش از هادی شفائیه خواست یک برنامه آموزش عکاسی برای کلاس های حرفه هنر بنویسد و کتابی نیز برای تدریس در کلاس تالیف کند. سرانجام در سال ۱۳۶۰ وزارت علوم و آموزش عالی از دکتر شفائیه دعوت کرد در تدوین برنامه دوره چهارساله لیسانس عکاسی شرکت کند. برنامه ای که وی با همکاری کارشناسان دیگر نوشت از سال ۱۳۶۲ در دانشکده هنرهای زیبا و از شال بعد در مجتمع دانشگاهی هنر به اجرا در آمد.

دسته بندی: 
مطالب مرتبط: 

logo-samandehi

تلگرام پشتیبانی