× هدیه نوروزی 15% تخفیف و یک تقویم دیواری رایگان تا 14 فروردین برای سفارشات بالای 300 هزار

معرفی کتاب نقد عکس درآمدی بر درک تصویر از تری برت

معرفی کتاب نقد عکس تری برت

کتاب نقد عکس یکی از آثار شاخص تری برت استاد دانشگاه نُرث تگزاس می باشد. تری برت نویسنده چندین اثر دیگر در باب نقد هنر است که برای او جوایز متعددی را به همراه داشته است. اگرچه که این کتاب برای دانشجویان رشته عکاسی توصیه می شود اما برای علاقه مندان به عکاسی نیز راه گشای مناسبی برای ارزیابی بهتر عکس ها میباشد. «نقد عکس» کتابی است درباره‌ی خواندن و نوشتن نقد عکس، تا با استفاده از روندهای نقد بتوان عکس‌ها را بهتر ارزیابی کرد و توسط بسیاری از کار‌شناسان و متخصصان عکاسی ستوده‌ شده است.

نقد عکس (درآمدی بر درک تصویر)

نویسنده : تری برت

مترجم : اسماعیل عباسی / کاوه میر عباسی

تعداد صفحات :۳۰۰ صفحه، مصور سیاه و سفید

انتشارات : مرکز

این کتاب در هشت فصل نگاشته شده است:

  • فصل اول: درباره نقد هنر
  • فصل دوم: توصیف عکس
  • فصل سوم: تفسیر عکس
  • فصل چهارم: انواع عکس
  • فصل پنجم: عکس‌ها و زمینه‌ها
  • فصل ششم: ارزیابی عکس
  • فصل هفتم: نظریه: آیا عکاسی هنر است؟
  • فصل هشتم: نوشتن و سخن گفتن درباره عکس

مترجم در پیشگفتار این کتاب چنین آورده است:

با نگاهی به نخستین فهرست کتابهای عکاسی، چاپ شده در نشریه دانشمند، شماره ۵، مرداد ۱۳۶۴، بازنگری و چاپ شده در نشریه دانشمند، ویژه نامه عکاسی، شهریور ۱۳۶۷، بازنگری و چاپ شده در نشریه عکس، شماره پیاپی ۶۵، مهر ۱۳۷۱، در می یابیم که محتوای نزدیک به تمامی کتابهای منتشر شده را مطالب فنی عکاسی تشکیل میدهد و این در شرایطی است که عکاسی ایران از نظر قدمت شانه به شانه عکاسی جهان می ساید.

با وجود شکل گیری رشته عکاسی در دانشگاههای ایران که پس از انقلاب اسلامی رخ داد و گنجاندن درس تجزیه و تحلیل و نقد عکس به عنوان یکی از دروس اصلی در دوره کارشناسی عکاسی در دانشگاهها متأسفانه آموزش این درس در دانشگاهها به دلیل نبود (و در خوشبینانه ترین شکل داوری، کمبود) مدرس، هنوز با مشکلی جدی روبه روست.

انتشار شماری مقاله نظری در نشریه عکس و تعداد بیشتری در نشریه عکسنامه و چاپ یکی دو کتاب هنوز نتوانسته است تحولی در حد انتظار در این زمینه به وجود آورد.

همچنین فهرست کتابهای کتابخانه های دانشکده های عکاسی و دانشکده های هنری نشان می دهد که مسئولان تهیه کتاب برای این کتابخانه ها، هنوز مشکل را آنچنان که باید برطرف نکرده اند. در این مراکز تعداد کتابهای فنی بر شمار کتابهای نظری عکاسی فزونی دارد و روز به روز هم افزونتر می شود.

ارتباط نزدیک با هنرجویان عکاسی دفاتر انجمن سینمای جوانان ایرن در شهرستانها، ارتباط با خوانندگان نشریه در دوره خدمتم در نشریه عکس و نشریه عکسنامه و ارتباط با دانشجویان رشته عکاسی موجب شد که کمبود مأخذی معتبر در زمینه نقد و بررسی عکس را به طور جدی حس کنم و به عنوان فردی علاقه مند به عکاسی در صدد یافتن راه حلی برای این معضل بربیایم.

کتاب را دکتر تری برت استاد ممتاز دانشگاه ایالتی اوهایو نوشته است. او به دلیل آموزش نقد و شیوه کارآمدی که در تدریس نقد به کار گرفته، موفق به دریافت جایزه شده است.

طی سفری که دوست گرانقدرم آقای محمد نیکو، مدرس عکاسی در ایالات متحده امریکا به ایران داشت پی جوی کتابی در این زمینه شدم که او پس از بازگشت، ویرایش نخستین کتاب حاضر را برایم فرستاد. بخشهایی از آن کتاب را ترجمه و در نشریه عکس به چاپ رساندم (از شماره ۱۲۳، تیر ۱۳۷۶ به بعد). همزمان با استعفا از سردبیری نشریه عکس، از دوست دیگرم آقای کاوه میر عباسی خواهش کردم ترجمه بخشهای باقیمانده را ادامه دهد، که چنین کرد اما با تغییر مدیریت نشریه، ادامه کار متوقف شد و کتاب نیز در نشریه عکس باقی ماند. از یکی از خویشاوندان، آقای کامبیز بایرامی، ساکن ایالات متحده امریکا نسخه ای از کتاب را طلب کردم و او ویرایش دوم کتاب را برایم ارسال کرد. که در اینجا جا دارد از هر سه دوست یاد شده سپاسگزاری کنم. با کمال تعجب دیدم که در فاصله ای کوتاه، نویسنده تجدیدنظر اساسی در کتاب انجام داده است که به ناچار ترجمه مجدد را می طلبید. با آقای میر عباسی دست به کار شدیم. حاصل کار در دستان و در برابر چشمان شماست.

همان طور که تری برت در مقدمه کتاب اصلی نوشته است هم افراد پیشرفته و هم مبتدیان علاقه مند به عکاسی از آن بهره خواهند گرفت. امیدوارم.

اسماعیل عباسی

پاییز ۱۳۷۸

قسمتی از کتاب نقد عکس:

"توصیف مطلب

بیانات توصیفی درباره مطلب، اشخاص، اشیا، مکان ها و رخدادهای عکس را معین و مشخص می کند. هنگام توصیف، منتقد آنچه را که می بیند نام می برد و مشخص می کند.

در نمایشگاه اودون ۱۲۴ پرتره به نمایش گذاشته شده بود، بسیاری از عکس ها دسته جمعی و تعدادی انفرادی بود. دیویس به اختصار برای توصیف موضوع نمایشگاه، دست به دسته بندی میزند، مثل گله داران، خانه دارها، رام کنندگان اسب، حفاران چاه های نفت و ... بعضی از این عناوین را اودون برای عکسهایش انتخاب نکرده است - مثل، دیوید بیزون، دفتردار بارگیری، دنور، کولورادو، ۱۹۸۱/۷/۲۵ - و دیویس از برخی از عناوین در مقاله اش استفاده کرده است. اما عناوینی را خود اختراع کرده است مثل - روزمزدان استخدام نشده - او اضافه می کند که یکی از معدنچیان - قد بلند و رازآمیز است و درباره پسری می نویسد با ماری پیچیده به دور بازو. هنگام خواندن مطلب این توصیغات به نظر ساده، صریح و بدیهی می آید اما دیویس با گزینش دقیق کلمات این کار را انجام می دهد. عکاس تصویر ارائه می دهد و منتقد واژه هایی برای تصویر."

ریچارد اوردون کتاب نقد عکس تری برت

برای خرید اینترنتی این کتاب می توانید به وبسایت akkasee مراجعه کنید.

دسته بندی: 
مطالب مرتبط: 

logo-samandehi

تلگرام پشتیبانی