× هدیه نوروزی 15% تخفیف و یک تقویم دیواری رایگان تا 14 فروردین برای سفارشات بالای 300 هزار

عکاسی از غروب خورشید: نکات و تنظیمات دوربین برای ثبت تصاویری بی نظیر

آموزش عکاسی از غروب خورشید

با غروب خورشید، نور تغییر می کند تا رنگ های بی مانندی خلق کند – در این جا به شما می گوییم چطور عکس های بی نظیری از غروب خورشید بگیرید.

غروب خورشید می تواند سوژه ای فوق العاده باشد. رنگ های غنی، روشنایی بی مانند و شکل های زیبایی که هنگام غروب خورشید به وجود می آید، می تواند عکس هایی خارق العاده تولید نماید بدون این که نیاز به تلاش زیادی وجود داشته باشد. ولی، ممکن است متوجه شوید دوربین شما تصویری رنگ و رو باخته نسبت به آن چه با چشم خود می بینید، ثبت کنند.

شدت رنگ ها ممکن است کم شود، یا ترکیب آن جواب ندهد. برای رسیدن به تصویر بی نظیری از غروب خورشید، باید عکس های خود را به درستی تلفیق کنید و تنظیمات دوربین را به گونه ای انجام دهید تا بیشترین رنگ تصویر را به دست آورید.

وسوسه عکس گرفتن از غروب خورشید زمانی که برای اولین بار آن را می بینید بسیار زیاد است. ولی در عین حالی که باید سرعت کار را به این خاطر مد نظر داشت که شرایط بسیار سریع تغییر می کند، اما صرف زمان بیشتر برای آن جهت اطمینان از این که همه چیز را درست انجام داده باشید می تواند ارزشمند باشد. تلاش های ابتدایی شما احتمالا خوب به نظر می رسند، اما شما می توانید از آن هم بهتر شوید.

فاصله کانونی و نقطه دید انتخابی شما می تواند تاثیر زیادی روی تصویر داشته باشد. یک عکس سریع زاویه-باز می تواند بیشترین پهنای آسمان را ثبت کند اما لزوما بهترین ترکیب را به شما ارائه نمی کند؛ فاصله کانونی بیشتر و نقطه دیدی که به دقت انتخاب شده باشد می تواند نتیجه بسیار بهتری داشته باشد. خورشید در فریم شما بزرگ تر خواهد بود و کنترل بیشتری نسبت به اشکال و سایه نماها خواهید داشت.

نکته کلیدی در تنظیمات دوربین، آن است که اطمینان حاصل کنید که رنگ های غروب خورشید را به همان شکلی که هستند ثبت کرده باشید، نه آن طوری که دوربین «تصور می کند» باید باشد. ممکن است نیاز داشته باشید نوردهی را نیز تنظیم کنید تا مناسب شرایط باشد زیرا در وضعیت روشنایی شدید، دوربین ممکن است صحنه را به آن شکلی که شما انتظار دارید تفسیر نکند.

تنظیمات دوربین در مورد غروب خورشید مهم است، چرا که احتمالا تمایلی ندارید دوربین چیزی را تغییر دهد که نیازی به تغییر ندارد. ما در این مطلب آموزشی، تراز رنگ سفید (White Balance) و کنترل تصویر را مورد اشاره قرار می دهیم، اما باید تنظیمات ISO را نیز مورد توجه قرار دهید.

در صورتی که از سه پایه استفاده می کنید، نباید ISO خودکار را به کار گیرید چون نیازی به ISOهای بالاتر نخواهید داشت و کیفیت عکس نیز کم خواهد شد. ولی در صورتی که با گرفتن دوربین در دست عکس می گیرید، ISO خودکار می تواند محافظ خوبی باشد چون سطح روشنایی (و سرعت شاتر) می تواند بسیار سریع تر از آن چه انتظار دارید تغییر کند.

۱. دست به تلاشی ابتدایی بزنید

عکاسی از غروب خورشید

شرایط به سرعت تغییر می کنند، بنابراین فکر خوبی است که ابتدا به سرعت چند عکس بگیرید. در این جا، ما از لنز زوم با وایدترین فاصله کانونی آن استفاده کرده ایم و به فانوس دریایی چوبی نزدیک شده ایم. این امر با خم کردن دوربین به سمت بالا، باعث ایجاد منظره ای دیدنی شده است اما خورشید در پس زمینه، نسبتا کوچک است.

۲. عقب بروید و نزدیکنمایی کنید

عکاسی از غروب خورشید

در این جا، عکس بهتری در اختیار داریم که از طریق دورتر شدن و استفاده از فاصله کانونی بیشتر به دست آمده است. فانوس دریایی دارای همان اندازه عکس اول است، و مستقیم تر به نظر می رسد چون مجبور نشدیم دوربین را کج کنیم. اکنون ناحیه کوچک تری از آسمان در پس زمینه وجود دارد، بنابراین خورشید بزرگ تر است و فرام را با درخشندگی غنی نارنجی رنگ پر کرده ایم.

۳. با تراز رنگ سفید (White Balance) بازی کنید

اموزش عکاسی از غروب خورشید

اگر تراز رنگ سفید را رها کنید که به صورت خودکار تنظیم شود، ممکن است دوربین تلاش کند چیزی را تصحیح نماید که به عنوان ناخالصی رنگ در نظر می گیرد، و تون رنگ ضعیف یا به هم ریخته ای تولید کند. برای ثبت رنگ های غروب خورشید به همان شکلی که واقعا هستند، از پیش-تنظیم تراز رنگ سفید غروب خورشید استفاده نمایید؛ یا این که برای دستیابی به رنگ های عمیق تر و گرم تر می توانید تنظیم هوای ابری را امتحان نمایید.

۴. از گزینه کنترل تصویر دوربین استفاده نمایید

عکاسی از غروب خورشید

نگاهی به حالت ها/کنترل های تصویر (picture controls/modes) دوربین خود بیندازید. تنظیم استاندارد، رنگ ها را به دقت بازتولید می کند اما تغییر به حالتی مثل Vivid، باعث ارتقای اشباع رنگ و دربردارنده شدت رنگ بالایی است. بهتر از آن، می توانید از قالب فایل RAW به جای JPG  استفاده کنید – این کار، محدوده بیشتری برای تغییر تراز رنگ سفید و اشباع رنگ در اختیار شما قرار می دهد.

۵. خورشید را پنهان کنید

عکاسی از غروب خورشید

نوردهی می تواند در مورد غروب خورشید، یک مشکل باشد، بنابراین، اطمینان حاصل کنید که عکس ها را بعد از گرفتن روی ال.سی.دی بررسی کنید. در صورتی که خورشید تا رسیدن به خط افق فاصله زیادی داشته باشد، ممکن است شدت آن برای عکس بیش از حد باشد، بنابراین سعی نمایید آن را پشت شیئی دیگر مثل این فانوس دریایی، پنهان نمایید. این طور، رنگ های غنی غروب خورشید را به دست می آورید بدون این که نور خیره کننده وجود داشته باشد.

۶. از خورشید عکس بگیرید

آموزش عکاسی از غروب آفتاب

اگر قصد دارید خورشید را نیز جای دهید، صبر کنید تا خورشید کاملا به خط افق نزدیک شود تا از شدت نور آن کم شود اما باز هم باید مراقب نوردهی باشید؛ در چنین شرایطی، سیستم سنجش نور ماتریکس (Matrix Metering در نیکون و Evaluative Metering در کانن) ممکن است آن طور که انتظار دارید مناسب نباشد، بنابراین آماده تنظیم نوردهی باشید و از سیستم نورسنجی نقطه ای برا تنظیم نوردهی استفاده کنید.

۷. حالت های سنجش نور

عکاسی از غروب آفتاب

از حالت نورسنجی میانه (centre-weighted metering) استفاده کنید. این به اندازه سنجش نور ماتریکس پیشرفته نیست و آسان تر تحت تاثیر نواحی روشن قرار می گیرد اما این همان چیزی است که ما می خواهیم. این رنگ موجود در آسمان است که نکته کلیدی را شکل می دهد – اشیاء پیش زمینه باید سایه نما باشند. سنجش نور نقطه ای را در مورد ناحیه ای خاص از آسمان می توانید امتحان کنید.

۸. محاسبات غروب خورشید

اموزش عکاسی از غروب آفتاب

راز عکاسی از غروب خورشید این است که در زمان مناسب، در مکان مناسب قرار داشته باشید. اگر یک گوشی هوشمند داشته باشید، می توانید از «محاسبه کننده غروب» استفاده نمایید که به شما در مورد هر تاریخ و مکانی می گوید که خورشید چه زمانی، با چه زاویه ای غروب خواهد کرد. اپلیکیشن های رایگان و کاربردی زیادی در این زمینه نظیر، LunaSolCal Mobile، Sun Locator Lite و ... وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

 
دسته بندی: 
مطالب مرتبط: 

logo-samandehi

تلگرام پشتیبانی