× هدیه نوروزی 15% تخفیف و یک تقویم دیواری رایگان تا 14 فروردین برای سفارشات بالای 300 هزار

داینامیک رنج در عکاسی چیست ؟ ( درک دامنه دینامیک Dynamic Range )

Dynamic Range چیست

پیش از اینکه در مورد داینامیک رنج در عکاسی چیست توضیحاتی بدهیم باید بگوییم که در صورتی که قبلا مجبور شده باشید در روزهای آفتابی و بسیار پرنور عکاسی کنید، احتمال بالایی وجود دارد که جزئیات را از دست داده باشید، احتمالا جزئیات داخل سایه ها یا در بخش های نورانی یا شاید هم هردوی آن ها. این مشکل مربوط به نوردهی نیست بلکه بیشتر به خاطر محدود بودن دامنه پویایی دوربین شما است – تقریبا همه دوربین ها زمانی با چنین مشکلی روبرو می شوند.

داینامیک رنج در عکاسی چیست
توجه داشته باشید که آسمان فاقد جزئیات است. آسمان دارای نوردهی بیش از حد – خارج از دامنه دوربین است.

داینامیک رنج چیست

داینامیک رنج یا دامنه پویایی ، نسبت بین کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین مقادیر ممکن در یک مقیاس قابل‌ تغییر است. این اصطلاح در زمینه‌های مختلفی مانند تصویربرداری، صوت، رادیو، نورپردازی و غیره به کار می‌رود. در عکاسی، داینامیک رنج به تفاوت بین تیره‌ترین و روشن‌ترین رنگ‌هایی اشاره دارد که یک دوربین می‌تواند ثبت کند.

داینامیک رنج در عکاسی چیست

 داینامیک رنج در عکاسی نسبت کنتراست بین تیره‌ترین و روشن‌ترین رنگ‌هایی است که یک دوربین می‌تواند در یک نوردهی واحد ثبت کند. این مفهوم برای توصیف توانایی دوربین یا سنسور در ثبت جزئیات سایه‌ها و هایلایت‌ها مهم است. دوربین‌ها معمولاً داینامیک رنج کمتری از چشم انسان دارند و برای افزایش آن می‌توان از تکنیک‌های مختلفی مانند فیلترهای ND، عکاسی HDR، نورپردازی مناسب و ویرایش تصویر استفاده کرد. در حقیقت دو داینامیک رنج در عکاسی وجود دارد که باید آن ها را در نظر داشته باشید. یکی دامنه پویایی سوژه است، و دومی دامنه پویایی دوربین شما.

داینامیک رنج  سوژه معیاری از دامنه شدت نور از سایه ها تا بخش های نورانی است. در شرایط نور کم، داینامیک رنج (که اختلاف بین تاریک ترین و روشن ترین بخش سوژه است) نسبتا کوچک است. در یک روز آفتابی پرنور، این دامنه بسیار بالاتر بوده و اغلب خارج از دامنه دوربین قرار می گیرد.

دوربین های مختلف و سنسورهای متفاوت دارای دامنه های بزرگ تر یا کوچک تری هستند. تا زمانی که طیف دینامیک سوژه از طیف دینامیک دوربین شما فراتر نرود، قادر خواهید بود عکسی با نوردهی عالی به دست آورید.

در صورتی که داینامیک رنج سوژه بزرگ تر از داینامیک رنج دوربین باشد، دامنه دینامیک و بخشی از سوژه دارای نوردهی بسیار کم یا بسیار زیاد خواهد بود. شما به آسانی می توانید با استفاده از هیستوگرام روی صفحه نمایش دوربین خود مشخص کنید که آیا داینامیک رنج سوژه فراتر از دوربین شما است یا خیر.

داینامیک رنج چیست

هیستوگرام در dynamic range چیست

هیستوگرام دامنه درخشندگی سوژه را نشان می دهد که به صورت سیاه از سمت چپ آغاز شده و به رنگ سفید در طرف راست می رسد. عرض نمودار هیستوگرام مبین دامنه پویایی سنسور دوربین شما است. در صورتی که هیستوگرام درون قسمت نمایش هیستوگرام جای گیرد، آن گاه  داینامیک رنج سوژه داخل داینامیک رنج دوربین خواهد بود و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. در صورتی که هیستوگرام در هر انتها بریده شود، دامنه سوژه بیش از حد عریض خواهد بود. سعی کنید نوردهی دوربین خود را تغییر داده و حرکت هیستوگرام به چپ یا راست را مشاهده کنید و ببینید می توانید هیستوگرام را داخل قسمت نمایش جای دهید یا خیر.

داینامیک رنج در عکاسی

در هیستوگرام نشان داده شده می توانید ببینید که ناحیه سایه خارج از توانایی سنسور در ثبت است. سیگنال «قطع می شود» بی آن که جزئیات ثبت شده باشد. طرف چپ هیستوگرام به شدت در قسمت لبه انباشته شده و فاقد جزئیات است.

در طرف راست هیستوگرام، هنوز جا وجود دارد – عکاس می تواند آیریس را باز کند (یا از سرعت شاتر آهسته تری استفاده کند) و جزئیات بیشتری در ناحیه سایه به دست آورد بی آن که جزئیات بخش های نورانی را از دست دهد.

مراقب باشید که بخش های نورانی نوردهی بیش از حد نداشته باشند!

یک بخش نورانی از حالت عادی خارج شده واقعا وحشتناک به نظر می رسد در حالی که سایه فاقد جزئیات تقریبا قابل قبول است.

در صورتی که داینامیک رنج سوژه بیش از حد بزرگ باشد و در هیستوگرم جای نگیرد، آن گاه ناچار خواهید بود مشخص کنید اطلاعات کدام قسمت را قصد دارید از دست بدهید. ۹۹% مواقعی که عکس به صورتی در معرض نور قرار می گیرد تا بخش های نورانی جزئیات کامل داشته باشند و سایه ها بدون جزئیات سیاه باشند، گزینه ای بسیار بهتر خواهد بود و عکس بسیار مطلوب تری به دست می آید نسبت به آن که جزئیات کامل در سایه وجود داشته باشد اما بخش های نورانی از درخشندگی سوخته باشند.

قاعده طلایی آن است که «نوردهی برای بخش های نورانی باشد» یعنی به گونه ای نوردهی انجام شود که بخش های نورانی از دست نروند. سایه ها بنا به تعریف تاریک هستند و دیدن جزئیات در آن ها دشوار است بنابراین اگر قرار باشد بخشی از داینامیک رنج را از دست بدهید، تقریبا همیشه این ترجیح وجود دارد که سایه ها از دست رفته باشند.

افزایش محدوده دینامیکی در عکاسی

راه هایی وجود دارند که سایه ها را بردارید – در صورتی که آن نواحی به اندازه کافی به فلش گان نزدیک هستند و می توان روی آن ها تاثیر گذاشت، استفاده از فلش تکمیلی یا یک رفلکتور را برای افزایش روشنایی آن ها مد نظر قرار دهید.

یک گزینه دیگر – و ابزار مناسبی که همیشه خوب است آن را با لوازم دوربین خود همراه داشته باشید – استفاده از فیلتر تراکم خنثی (ND) است.

می توانید آن را جلوی لنز قرار دهید و بچرخانید تا درخشندگی آسمان را کاهش دهد. این فیلترها با توان های مختلف موجود هستند و می توانند درخشندگی آسمان را تا ضریب اف ۳ یا بیشتر کاهش دهند. حتی می توانید از یک فیلتر ان دی رنگی استفاده کنید و مقداری رنگ به آسمان بیفزایید. این احتمالا سریع ترین و موثرترین راه برای تطبیق دامنه دینامیکی سوژه با دامنه دینامیکی دوربین است.

dynamic range چیست
تصویر بالا نشان دهنده اختلاف قابل توجه در زمان استفاده از فیلتر ND است.

روش دیگر

یک راه برای افزایش داینامیک رنج ، بهره گیری از عکاسی دامنه دینامیک بالا (HDR) است. HDR مستلزم چند تصویر یکسان است که با میزان نوردهی های متفاوتی گرفته شده باشند. تنظیم کردن دوربین روی سه پایه بسیار مهم است زیرا این نوردهی های متفاوت با هم در یک تصویر واحد ترکیب می شوند. باید دوربین روی حالت کاملا دستی قرار دهید و سپس سه (یا تعداد بیشتری) عکس از صحنه بگیرید. نوردهی یک تصویر را به صورت «نرمال» انجام دهید. سپس نوردهی دوم و سوم را یکی با ضریب اف ۱.۵ کمتر از حالت نرمال و دیگری با ضریب اف ۱.۵ بالاتر از حالت نرمال انجام می دهید.

سپس این تصاویر در یک نرم افزار ویژه HDR، مثل فوتوماتیکس ترکیب می شوند تا دامنه ای بسیار گسترده تری از داینامیک رنج نسبت به آن چه با استفاده از یک نوردهی واحد امکان پذیر است، به دست آید. بعضی دوربین ها دارای حالت HDR خاصی هستند که می توانند این فرایند را به صورت خودکار برای شما انجام دهند.

این نکته مهم است که هنگام نوردهی های مختلف، سرعت شاتر و نه روزنه را تغییر دهید. تغییر روزنه باعث تغییر عمق میدان می شود (میزان چیزهای مورد تمرکز در هر تصویر). وقتی تصاویر را ترکیب می کنید، باید یکسان باشند (به جز مورد نوردهی). تغییر سرعت شاتر و نه روزنه مستلزم چنین چیزی است.

dynamic range در عکاسی چیست
نمونه ای عالی از عکاسی HDR

توجه کنید چطور در عکس دوم از تصویر بالا، جزئیات بیشتری در آسمان وجود دارد و جزئیات سایه نیز برجسته تر است. داینامیک رنج این عکس فراتر از داینامیک رنج دوربینی است که عکس با آن گرفته شده است.

دسته بندی: 
مطالب مرتبط: 

logo-samandehi

تلگرام پشتیبانی