× هدیه نوروزی 15% تخفیف و یک تقویم دیواری رایگان تا 14 فروردین برای سفارشات بالای 300 هزار

آشنایی با انواع کاغذ چاپ عکس

انواع کاغذ چاپ عکس

چاپ عکس هم مثل هر فرآیندی یک مثلث جذاب برای خودش دارد ! عکس دیجیتال ، تجهیزات چاپ و کاغذ عکس سه راس این مثلث هستند. اینکه در عکاسی از کاغذ چه استفاده ای میشود و کاغذ عکاسی چیست موضوعیست که در این مقاله به آن می پردازیم. همچنین با انواع چاپ عکس در عکاسی ، جنس کاغذ عکاسی و انواع کاغذ چاپ عکس آشنا خواهیم شد.

در گذشته عکاسی مختص دوربین های آنالوگ بوده است و چاپ آنها فقط در اتاق های تاریک انجام میشد اما امروزه با پیشرفت فناوری ها و تکنولوژی حتی میتوانید در خانه هم عملیات لازم را جهت انواع چاپ عکس انجام دهید . البته برای انواع مدل چاپ عکس ، ابتدا به چاپگر مخصوص عکس و همچنین کاغذهای مخصوصی بنام کاغذ چاپ عکس نیاز دارید. البته عکس های چاپی را بر روی هر نوع کاغذی می توان چاپ کرد اما برای اینکه بتوانید عکس های کاغذی با کیفیت بالا داشته باشید لازم است از کاغذ های مخصوص چاپ عکس استفاده نمائید. که نسبت به نوع معمول آن مقاوم تر و با کیفیت تر می باشد. ما در این مقاله قصد داریم انواع جنس کاغذ عکس و کاربرد کاغذ در عکاسی را بررسی نمائیم.

کاغذ عکاسی، کاغذی با پوشش مواد شیمیایی حساس به نور است که برای چاپ عکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقریباً کاغذ عکاسی شبیه به فیلم عکاسی است، و از ترکیب ژلاتین و نقره برمید ساخته می‌شود، با این تفاوت که پایه کاغذ عکاسی از فیبر است. تمامی کاغذهای عکاسی از یک لایه حساس به نور (هالیدهای نقره) که با لایه ژلاتینی بر روی آن چسبیده است، تهیه می‌شوند. کاغذ ها در عکاسی پایه ی چاپ هستند. کاغذهای لابراتوارهای عکاسی جدید با کاغذهای پرینتر متفاوت هستند. کاغذ چاپ عکس یا کاغذهای لابراتوار چاپ معمولا رولی بوده، در حالی که کاغذهای عکس پرینتر معمولا صاف و برگی می باشند.

کاغذ عکاسی چیست

انواع کاغذ چاپ عکس :

شاید هنوز از اهمیت انتخاب کاغذ عکاسی مناسب مطلع نشده باشید .مات یا شفاف بودن ، وزن کاغذ، ضخامت کاغذ چاپ عکس و ... بطور مستقیم روی ماندگاری و کیفیت عکس شما تاثیر دارد . انتخاب کاغذ چاپ عکس تا حد زیادی بستگی به شرایط شما دارد . مشخصا هر نوع عکس، کاغذ چاپ مخصوص به خود را نیاز دارد . به عنوان مثال کاغذ عکس پرسنلی با کاغذ عکس هنری یا پرتره تفاوت زیادی دارند. یا مثلا اگر بخواهید فقط عکسی را چاپ کرده و به خانواده نشان دهید ، کاغذ چاپ عکس براق برایتان مناسب است ولی اگر عکس پرتره و با کیفیت و حرفه دارید که ماندگاری بالایی میطلبد ، بهتر است از کاغذ سیلک استفاده کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد که کاغذ سیلک چیست و فرق کاغذ سیلک با متالیک یا براق و انواع دیگر کاغذ چاپ عکاسی چیست.

پس برای تشخیص بهترین نوع کاغذ ، ابتدا باید خصوصیات و مزایای هرکدام را بشناسیم .در این بخش توضیحات ساده و کارامد انواع کاغذ چاپ عکس را با هم میخوانیم :
 

کاغذ لاستر چیست (Luster یا کاغذ مات)

کاغذ لاستر

کاغذ لاستر یا همان کاغذ مات را می توان یکی از پرکاربرد ترین انواع کاغذ چاپ عکس دانست. کاغذ چاپ لاستر به کاغذ مخملی نیز شناخته می شود. بافت عکس لاستر یا همان عکس مخمل صاف و یکدست است و همانطور که از اسم آن پیداست عکس در چاپ لاستر از نوع چاپ عکس مات می باشد و بدلیل مات بودن در مقابل نور هیچگونه انعکاس نوری را از خود بروز نمی دهد و دارای سطح نرم و ماسه ای می باشد .

این کاغذ به کاغذ مخملی نیز شناخته می شود. بافت این کاغذ صاف و یک دست است و همانطور که از اسم آن پیداست عکس بر روی آن مات می باشد ،در مقابل نور از خود انعکاس ندارد و دارای بافت نرم و ماسه ای به صورت نامنظم، شبیه بافتِ پارچه مخمل می باشد.این کاغذ جهت چاپ همه نوع عکس از عکس پرسنلی ، موبایل ، خبری تا عکس های حرفه ای گرفته استفاده می شود. استفاده از کاغذ مات یا همان لاستر با توجه به قیمت مناسبش ، ماندگاری بالائی دارد ، به اثر انگشت حساس نیست و جلوه نهایی یکدستی را ارائه می دهد . اما بدلیل اینکه میزان تراکم نیترات موجود در این کاغذ ۵۰ درصد است ، چاپ مات برای چاپ عکس های با جزئیات بالا مناسب نیست .

چاپ عکس مخمل

کاغذ مخمل :

چاپ عکس مخملی با کاغذ مخمل یا همان کاغذ مات لاستر می باشد . در واقع چاپ عکس مخمل برای خانواده هایی که قصد چاپ عکس های قدیمی و دسته جمعی را دارند ، یک روش چاپ عکس مناسب می باشد. علاوه بر آن کاغذ عکس مخملی یا همان لاستر از قیمت مناسب و ارزان تری نسبت به بقیه کاغذ های چاپ برخوردار است .

همچنین کاغذ مخمل به گونه ای طراحی شده اند که هیچگونه انعکاس نوری از خود بروز نمی دهند و برای استفاده از عکس هایی که رنگ مشکی یا تیره دارند می توانند بهترین تاثیر را در چاپ عکس شما داشته باشند و کیفیت بالای خود را به نمایش بگذارند.

کاغذ براق (Glossy)

انواع کاغذ عکاسی

یکی از پر کاربردترین کاغذهایی است که در انواع چاپ عکس های پرسنلی، پاسپورتی، برگه های ژورنال عروس مورد استفاده قرار میگیرد.برای اینکه به یاد بیاورید کدام است،از گذشته تا حال عکس هایی که در آلبوم ها می بینید و دارای سطحی براق هستند به گلوسی یا براق معروف می باشند. میزان تراکم نقره در این کاغذ ۶۰ در صد می باشد و براق و شفاف است ، این کاغذ جهت  چاپ عکس هایی که دارای رنگ های متنوع و شاد می باشند توصیه می گردد ، آسیب پذیری این کاغذ به مراتب بیشتر از مات است  و حساس به اثر انگشت می باشد، رنگ ها در آن روشن تر و شفاف تر به نظر می رسند ، ضمنا عکس هایی که از کیفیت پایینی برخوردار هستند این کاغذ تا حدی نویز های تصویر را پوشش می دهد. در این مدل از کاغذ ها شفافیت بصری برای مشاهده عکس بیشتر می شود ولی مقاومت عکس پایین تر است که البته به امرِ نگهداری مربوط می شود.

چاپ عکس مخمل

کاغذ سیلک چیست (Silk)

کاغذ سیلک را می توان بین کاغذ گلاسه مات و براق دانست . شاید برای شما سوال شده باشد که عکس ابریشمی چیست ؟ عکس ابریشمی عکسیست که بر روی کاغذ عکس ابریشمی یا همان کاغذ سیلک عکاسی چاپ می شود. کاغذ عکس سیلک یکی از پر طرفدارترین کاغذ ها برای چاپ عکس است که تقریبا اکثر لابراتوار ها از آن پشتیبانی می کنند. چاپ سیلک عکس از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به عبارتی کنتراست بالایی دارند . چاپ عکس سیلک برای چاپ های حرفه ای و عکاسانی که بسیار حرفه ای می باشند و نیازی به پرداخت هزینه بالایی ندارند بهترین گزینه است.

کاغذ سیلک چیست

در پاسخ به این سوال که مزایای چاپ عکس سیلک چیست می توان گفت میزان تراکم نقره در این کاغذ بسیار بالا و تقریبا به میزان ۸۵ درصد بوده و هنگام لمس آن زبری و بافت آن مشخص و قابل لمس می باشد. از جمله مشخصه های مهم آن نماندن اثر انگشت بر روی آن می باشد و نسبت به کاغذ مات یا کاغذ لاستر ضخیم تر و محکم تر می باشد و آسیب پذیری کاغذ سیلک از تمامی کاغذ های چاپ عکس کمتر می باشد. کیفیت عکس هنگام چاپ بر روی این کاغذ بسیار بالا و قابل قبول می باشد، از مهمترین  مشخصه این کاغذ این می باشد که اثر انگشت بر روی آن به جای نمی ماند و نسبت به کاغد مات ضخیم تر و محکم تر می باشد و آسیب پذیری این کاغذ از تمام کاغذهای عکاسی کمتر می باشد ، جهت چاپ عکس این کاغذ توصیه می شود زیرا نسبت به قیمت و کیفیت مقرون به صرفه می باشد.

کاغذ متالیک چیست (Metalic or Pearl)

چاپ متال

حتما تاکنون اسم چاپ متال به گوش شما خورده و برایتان این سوال پیش آمده باشد که چاپ متال چیست ؟ 

کاغذ متالیک جزو گرانترین و حرفه ای ترین کاغذ های چاپ عکس می باشد. درصد بالای تراکم ذرات نقره در بافت کاغذ چاپ عکس متالیک باعث شده تا نمای نهایی بسیار شفاف و زیبا باشد. کیفیت چاپ متالیک در عکس متال به قدری بالاست که تمام جزئیات بطور واضح نمایان می شوند و عموماً برای کارهای صنعتی، منظره و پرتره هایی که توسط عکاسان حرفه ای عکسبرداری می شود مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار تراکم نقره در این کاغذ از براق بیشتر(۸۰ درصد) می باشد ، این کاغذ یکی از کاغذ های حر فه ای و تخصصی عکاسی است، چاپ عکس در این نوع کاغذ بسیار زیبا جلوه می کند زیرا دارای بیس نقره ای می باشد. بسیار شبیه کاغذ براق است ولی از نظر مقاومت و کیفیت در درجه بالاتری قرار دارد و به دلیل نوع کاغذ و مقدار مشخص نقره دارای درخشندگیِ خاصی است. از کاغذ براق خیلی محکم تر و با دوام تر می باشد.

چاپ متال چیست

در پاسخ به این سوال که تفاوت چاپ عکس براق با عکس متالیک چیست می توان گفت کاغذ چاپ عکس متالیک از نظر نمای ظاهری مشابه کاغذ براق یا گلاسه است با این تفاوت که درخشندگی طبیعی و ملایم تری دارد و البته مقاومت آن بسیار بالاتر از کاغذ گلاسه می باشد . از نظر دوام و ماندگاری این کاغذ جزو بهترین نمونه های بازار به حساب می آید . پس برای عکس های ویژه و منحصر به فردتان می توانید روی این کاغذ حساب کنید. 

برای اطلاع از لیست  قیمت چاپ عکس می توانید با کلیک بر روی لینک، از قیمت روز چاپ انواع عکس اطلاع پیدا کنید

کلام آخر :

امروزه صنعت کاغذ بسیار پیشرفته شده است و همه چیز در حال افزایش کیفیت و دقت است. کاغذ ها هم در زمینه چاپ از این مورد استثنا نیستند . ما سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با انواع کاغذ چاپ عکس و مزایا و معایب آنها را برای شما بیان کنیم و امیدواریم توانسته باشیم در انتخاب مناسب ترین و بهترین کاغذ چاپ عکس به شما کمک کرده باشیم و بتوانید یک جنس کاغذ چاپ عکس متناسب با هدف خود انتخاب و تهیه نمائید.

دسته بندی: 
مطالب مرتبط: 

logo-samandehi

تلگرام پشتیبانی